

Vakontwikkeling: hoe goed doen we dat?
Marc van der Meer
Onafhankelijk Onderzoeker en Strategisch Adviseur
Een leven lang ontwikkelen staat al een tijdje hoog op de politieke agenda. Laten we zeggen ruim 30 jaar. Dat is ook best begrijpelijk als we kijken naar de technologische ontwikkelingen en veranderingen in de beroepsbevolking.
De markt voor om- en bijscholing groeit dan ook als kool. Ook dat ligt voor de hand, want er is op de arbeidsmarkt vrijwel overal sprake van personeelskrapte. Er wordt overal hard gewerkt, maar er vallen ook veel personen uit. Door jongeren goed te scholen en door een betere matching van vraag en aanbod kan de personeelsinzet worden verbeterd.
Ambities
Maar dit is lang niet het hele verhaal, zeker nu de vijver van nieuw talent langzaam maar zeker leeg raakt. We moeten veel beter begrijpen wat een leercultuur is. Hoe weten we immers of iemand goed functioneert. Hoe komen we tot vakvolwassenheid? En dan wordt bedoeld: vakvolwassenheid op wereldklasse-niveau!
Als we dát willen weten, dan moeten we inzicht hebben in de ontwikkeling van competenties in het onderwijs en in werkorganisaties. Hoe ziet het personeelsbestand eruit en hoe is dat te ontwikkelen? Door nieuwe instromers (studenten) aan te trekken en door doorontwikkeling van de bestaande medewerkers. En daarin kan generatieve technologie (AI) een belangrijke rol spelen!
In deze keynote komen verschillende praktijkvoorbeelden van vernieuwing (uit het onderwijs, de publieke sector en de industrie) aan de orde.
Wat je meeneemt:
- Een andere manier van vragen stellen aan medewerkers -> met grote gevolgen voor het personeelsbeleid
- Ambities toetsen aan resultaten van de organisatie -> harde kpi’s relateren aan zachte factoren van samenwerking.
- Hoe de vakopleiding opnieuw in te richten, waarbij uitval wordt tegengegaan en ambities worden gerealiseerd.
Een leven lang ontwikkelen staat al een tijdje hoog op de politieke agenda. Laten we zeggen ruim 30 jaar. Dat is ook best begrijpelijk als we kijken naar de technologische ontwikkelingen en veranderingen in de beroepsbevolking.
De markt voor om- en bijscholing groeit dan ook als kool. Ook dat ligt voor de hand, want er is op de arbeidsmarkt vrijwel overal sprake van personeelskrapte. Er wordt overal hard gewerkt, maar er vallen ook veel personen uit. Door jongeren goed te scholen en door een betere matching van vraag en aanbod kan de personeelsinzet worden verbeterd.
Ambities
Maar dit is lang niet het hele verhaal, zeker nu de vijver van nieuw talent langzaam maar zeker leeg raakt. We moeten veel beter begrijpen wat een leercultuur is. Hoe weten we immers of iemand goed functioneert. Hoe komen we tot vakvolwassenheid? En dan wordt bedoeld: vakvolwassenheid op wereldklasse-niveau!
Als we dát willen weten, dan moeten we inzicht hebben in de ontwikkeling van competenties in het onderwijs en in werkorganisaties. Hoe ziet het personeelsbestand eruit en hoe is dat te ontwikkelen? Door nieuwe instromers (studenten) aan te trekken en door doorontwikkeling van de bestaande medewerkers. En daarin kan generatieve technologie (AI) een belangrijke rol spelen!
In deze keynote komen verschillende praktijkvoorbeelden van vernieuwing (uit het onderwijs, de publieke sector en de industrie) aan de orde.
Wat je meeneemt:
- Een andere manier van vragen stellen aan medewerkers -> met grote gevolgen voor het personeelsbeleid
- Ambities toetsen aan resultaten van de organisatie -> harde kpi’s relateren aan zachte factoren van samenwerking.
- Hoe de vakopleiding opnieuw in te richten, waarbij uitval wordt tegengegaan en ambities worden gerealiseerd.
Terug naar het overzicht
17 juni 2025 | Burgers' Zoo Safari Meeting Center | Arnhem
Leven Lang Ontwikkelen Congres
OGZ en Markteffect zijn samen initiatiefnemer van het LLO Congres. Met het LLO Congres brengen we onderwijsinstellingen, private opleiders en overige stakeholders samen om geïnspireerd en geïnformeerd te worden over de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van Leven Lang Ontwikkelen.
Meld je aan voor de nieuwsbrief
© Organisatie Groep Zuid & Markteffect
naar boven